Radnice Prahy 5 a 6 očekávají příchod ještě několika desítek tisíc obyvatel, kteří si dosud nezaregistrovali své vozy kvůli zřízení zón placeného stání, řekli v úterý mluvčí radnic Helena Šmídová a Martin Churavý. Zóny v městských částech začnou platit od středy. Firma Eltodo, která Praze dodávala vybavení zón, začne v úterý večer odstraňovat první přelepy z nainstalovaných značek, které vymezují zóny. Po stržení nálepek budou dané zóny platné.

Na radnici Prahy 5 si dosud zaregistrovalo své vozy asi 5500 řidičů. Přitom radnice očekává, že by jich ve výsledku mohlo být až 35 tisíc. "Chybí jich tedy docela dost," uvedla Šmídová.

O více než polovinu víc řidičů zaregistrovala Praha 6. "Před malou chvílí jsme v naší oficiální výdejně parkovacích oprávnění překročili hranici 14 tisíc zdárně obsloužených občanů," uvedl v úterý odpoledne Churavý. Podle odhadů radnice by se ale celkový počet vydaných parkovacích oprávnění v Praze 6 měl pohybovat v rozmezí mezi 25 a 30 tisíci. "Proč lidé nechodí, nelze říci. Pokud nechali vše na poslední chvíli, tak ta je ale dnes," dodal.

Dodržování pravidel budou kontrolovat speciální auta s kamerami na střeše. Pokuty bude nadále udělovat magistrát. Kontrolovat ulice budou ale i strážníci. "Systém byl od začátku koncipován jako automatický, městská policie proto bude vykonávat pouze podpůrnou činnost," řekl šéf strážníků Eduard Šuster.

Rezidenti budou za karty platit za první vůz 1200 korun, pokud ale budou chtít parkovat pouze v okolí svého bydliště, bude to 600 korun. Jakmile bude chtít řidič mít zaparkován i druhý vůz, zaplatí za něj 12 tisíc korun za rok. Podnikatelé zaplatí 36 tisíc korun. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun.

Středočeský kraj chce počkat na vybudování záchytných parkovišť

Zřízení parkovacích zón na území Prahy 5 a 6 se však nelíbí vedení Středočeského kraje, které zaslalo na magistrát výzvu k jejich pozdržení alespoň do doby, než budou vybudována záchytná parkoviště. Středočeský kraj tvrdí, že zóny poškodí Středočechy, kteří dojíždějí do metropole za prací.

Podle středočeského hejtmana Miloše Petery řeší Praha zavedením zón problémy s dopravou na úkor Středočeského kraje. Vyzval ji proto, aby je nezaváděla, dokud nebudou záchytná parkoviště. "V době, kdy nejsou v Praze záchytná parkoviště, není dořešena integrace pražské a středočeské dopravy, považujeme takovéto rozhodnutí, které Praha uskutečnila bez spolupráce s námi, za ukvapené a nezodpovědné rozhodnutí," uvedl Petera.

Výzva ke zrušení plánovaného zavedení zón vedení Prahy udivila, řekl primátorčin náměstek pro dopravu Petr Dolínek. "Do platnosti zón již zasahovat nemohu, nicméně je v kompetenci každé městské části možnost zneplatnit své zóny. Tudíž výzva musí mířit na městské části, nikoliv na magistrát. Zóny jsou určeny pro obyvatele městských částí, nikoliv pro komfort dojíždějících," řekl Dolínek.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Vedení Středočeského kraje v úterý kvůli zavedení zón v Praze kritizovali Starostové a nezávislí (STAN). "Ukazuje se, že kraj s Prahou včas nejednal a zaspal," řekla poslankyně Věra Kovářová. Podle Kovářové kraj zareagoval na jednání Prahy zpožděně.

Výstavbu záchytných parkovišť Praha nyní nechystá. Praha 5 před časem uvedla, že by ráda vybudovala tato parkoviště na třech místech městské části, konkrétní kroky ale neučinila. Vhodné místo pro parkoviště dosud nenašla ani Praha 6, kde se v minulosti mluvilo o záchytném parkovišti například na Dlouhé míli.